Mina bilder

tisdag 15 mars 2011

SKÅL för dom som tål - ALKOHOL!!

Det här inlägget kanske får mej att framstå som en riktig moralkärring men för mej är det mest en ifrågasättning över varför vi dricker och HUR vi dricker. Jag vill inte på något sätt framstå som någon ängel i detta resonemang för jag har haft mina fyllor. Druckit har jag gjort många gånger i mitt liv men mitt förhållande till alkohol har gjort att jag oftast vetat var min gräns går. Jag har trampat över ett par gånger men de gångerna är hyfsat lätträknade. Första gången jag överhuvudtaget smakade alkohol var jag 17 år gammal och tyckte inte det var nämnvärt imponerande.

Min inställning har varit att jag dricker för att jag känner för det...inte för att jag "måste"!! Syftar de här "måstena" till helger eller speciella högtider. Midsommar i all ära...men jag har varit spiknykter 12 av de senaste 15 åren. Mycket på grund av att barnen varit med i firandet och det har varit svårt att få tag i taxi just denna kväll. Jag har haft precis lika trevligt nykter kan jag säga och har sluppit bakfyllan dagen efter.


Jag har trots mitt avstånd till alkohol haft några riktiga bläckor där jag totalt tappat kontrollen över mej själv och vad jag gör. Ångesten efter en sån kväll har två gånger i mitt liv gjort att jag inte rört en droppe sprit på över ett år.

Så varför dricker vi?? Är jag mej själv med lagom mängd alkohol i kroppen?? Visst blir man modigare... för att inte tala om snyggare!! Andra blir oxå snyggare!! Men vad händer när mängden blir liiiiite för mycket?? Då kommer kaxigheten...förståndet verkar försvinna ur kroppen...balansen likaså...för att inte tala om respekten för andra...regler och lagar verkar gå upp i rök...man fåååår göra som man vill...m.m m.m.

Är det då värt allt detta och till råga på allt förstöra dagen efter för att man är sååååå bakis???



Jag som är rökare har ofta fått höra att pengarna bara går upp i rök...men att lägga pengar på alkohol har varit heeeelt ok!! För all del...den PASSERAR ju kroppen!! Mer prisvärt uppenbarligen OM man inte får för mycket i sej och alkoholen väljer att komma ut samma väg som den kom in...

Har du någonsin testat att gå ut nykter?? Det är faktiskt ganska intressant hur pinsamt människor faktiskt kan bete sej. Jag drar INTE alla över en kam för det finns många som kan dricka med förstånd!! Det finns en salig blandning över olika fyllenivåer men jag antar att dom nyktra är riktigt lätträknade. Har vi så svårt för att vara oss själva när vi är ute. Behöver vi gömma oss bakom en fasad??

Jag är uppväxt med människor som har alkoholproblem och har ändå haft äran att ALDRIG fått se min egen mamma berusad... Jag vet dock hur illa alkoholen kan påverka kroppen och hur det KAN sluta!!

Att höra ungdomar (13-14-åringar) se fram emot sin första fylla som om det vore något heligt, häftigt och ett måste gör mej faktiskt rädd. När jag var i den åldern hade jag definitivt inte tankar på fylla kan jag säga!!


Jag måste erkänna att jag kan ta ett glas vin, en Bailey's till kaffet eller en whiskey för att det skulle smaka gott och suget finns där just då!! Faktum är att jag fullständigt skiter i om det är tisdag, torsdag eller lördag!!! Detta har gjort att jag ett flertal gånger blivit kallad för alkoholist!!! Well excuse me...för att jag inte dricker fredag eller lördag som är normalt för x-antal svenskar gör VARJE helg!! Spelar dagarna plötsligt roll för alkoholism?? Om jag skulle dricka ett glas vin till maten varje dag...gör det mej mer alkoholiserad än att dricka 10 öl på fredagskvällen och en 37:a på lördagen??? Jag bara undrar?!?

Nu är fallet sådant att jag dricker ytterst lite och ytterst sällan för att jag ogillar skarpt den person jag blir med alkohol i kroppen. Jag vet när min gräns är nådd (det börjar klia i min näsa!! ) Jag menar inte att jag ratar alkohol men jag har respekt för den!! Hoppas att jag inte bitit i det sura äpplet nu mina goaste vänner....

Till sist vill jag dock vidhålla mitt motto här i livet...
"Jag dansar aldrig nykter och bajsar aldrig borta!"

Förresten finns det en underbar låt som beskriver en lyckad kväll ute...
Lars Demien - Alkohol...glöm inte lyssna på den!!



SKÅL för dom som tål och tänk på att man lär så länge man HAR lever!!

Puss & Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.