Mina bilder

tisdag 12 augusti 2014

Hatade bananfluga

Vissa dammsuger upp dem, vissa gör fällor och andra gör en groggblandning för dem att drunkna i och ändå blir vi aldrig av med de eländiga bananflugorna! Själv försöker jag hålla dem borta med ättika i diskhon och en groggblandning (vinäger, honung, vatten och en droppe diskmedel) som står vid sidan om kranen. Nu verkar jag ha besegrat dem för den här gången!

Bananflugorna finns främst där banan odlas. De lägger sina ägg i bananens nedre del (det svarta längst ner). Efter ett tag så kläcks äggen och larver bildas som sedan blir flugor. De livnär sig på den förruttnade bananen så därför kläcks äggen oftast när bananen börjat bli lite gammal. Äggen är ca 0,5 mm och läggs oftast där det finns förruttnad frukt eller mat. 


Visste du att flugorna är könsmogna redan efter ett dygn?? Generationstiden för flugan är ca 20 dagar.
Visste du att bananflugan var det första "djuret" i rymden?? Amerikanarna sköt upp en raket med flugor 1946 i en vetenskaplig studie. Vad studien gick ut på har jag inte lyckats få fram...

Visste du att de betecknas som skadedjur?? Inte för att jag tror de gör så mycket skada genom att äta mina sopor men visst...blir de för många skapar det irritation och äckelkänslor hos mej men det gör dem inte skadliga...eller?? Hatad av de flesta i alla fall...
Over änd out


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.